1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی چیست

علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی چیست

254
1 دیدگاه
علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی چیست

نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. لامپ‌های ال ای دی، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گزینه‌های روشنایی، توسط کاربران به منظور روشن کردن محیط‌های اطراف خود استفاده می‌شوند. این لامپ‌ها دارای مزایای فراوانی هستند که منجر به افزایش مصرف آنها توسط کاربران شده است. لامپ‌های ال ای دی به دلیل مصرف انرژی پایین، بهره‌وری بالا و سطح ایمنی بیشتر نسبت به سایر لامپ‌های موجود در بازار، جایگاه خوبی را بین مصرف‌کنندگان دارند.

با اینکه طول عمر لامپ‌های ال ای دی نسبت به سایر محصولات روشنایی بیشتر است، اما این لامپ‌ها نیز دارای یک عمر مشخص هستند و پس از یک مدت استفاده، ممکن است نور آنها کاهش یابد و نسبت به نور اولیه کمتر شوند. دلایل این امر می تواند به طور قابل توجهی از منبع تغذیه تا خود لامپ متفاوت باشد. این دلایل اغلب از منبع تغذیه معیوب، اتصالات شل، طراحی مدار معیوب یا حتی آسیب ناشی از ورود آب ناشی از باران باشد. در این مقاله، شما را با برخی از دلایلی که چرا لامپ های LED شما به درستی کار نمی کنند آشنا می کنیم.

علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی چیست

برای تولید و ساخت لامپ‌های ال ای دی از دیودهای نورافشان استفاده می‌شود، به همین دلیل این لامپ‌ها جزو لامپ‌های نیمه رسانا محسوب می‌شوند. وقتی لامپ‌های ال ای دی به برق وصل می‌شوند، جریان الکتریکی از طریق آنها عبور می‌کند و لامپ به حالت رسانا در می‌آید. در نتیجه، هنگامی که لامپ‌ها روشن می‌شوند، در حالت رسانا قرار می‌گیرند و در حالت خاموشی، حالت نیمه رسانا دارند. افزایش و کاهش روشن و خاموش کردن لامپ، نوسانات برق و سایر عوامل می‌توانند باعث کاهش روشنایی لامپ‌های ال ای دی شده و آنها را در معرض مشکل قرار دهند. راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد، از جمله کاهش تعداد بارهای روشن و خاموش کردن لامپ‌ها یا استفاده نکردن از آنها در شرایطی که برق دارای نوسان است.
نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی
لامپ‌های ال ای دی موجود در بازار با طول عمر و ساعت کار مفید متفاوتی عرضه می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید لامپ‌هایتان دیرتر خراب شوند یا نور کمتری داشته باشند، بهتر است لامپ‌هایی را که طول عمر مفید آنها بین 50 تا 60 هزار ساعت است، تهیه کنید. نیمه روشن ماندن یا کاهش نور لامپ ال ای دی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. در زیر چندین علت احتمالی برای این مشکل ذکر شده است:

ناگفته نماند یکی از علل ممکن برای نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی، عدم تامین مناسب برق به لامپ است. این ممکن است به خاطر نقص در سیستم برقی، اتصالات نادرست یا وجود مشکلات در تأمین برق باشد. در این صورت، ممکن است نیاز به تعمیر یا جایگزینی اجزای سیستم برقی باشد.

بیشتر بخوانید  تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

اگر لامپ اصلا روشن نمی شود

اگر به هیچ وجه نمی‌توانید چراغ‌های LED خود را کار بیندازید، احتمالاً خود منبع تغذیه ایراد دارد. منبع تغذیه وسیله ای الکتریکی است که نیروی الکتریکی را برای بار تامین می کند. نقش اصلی آن تبدیل جریان از منبع به فرکانس مناسب به منظور تغذیه بار و همچنین جریان و ولتاژ مناسب است. اگر به چندین منبع دسترسی دارید، می توانید به سادگی دیگری را امتحان کنید تا ببینید آیا کار می کند یا خیر. اگر این کار را نکنید، باید یک منبع تغذیه جدید خریداری کنید.

درایور و منبع تغذیه لامپ

برای جلوگیری از این مشکل در منبع تغذیه، توصیه ها و راهنمایی های مربوط به منبع تغذیه صحیح چراغ های LED خود را دنبال کنید. هنگامی که نوبت به نصب چراغ LED می رسد، ممکن است فرآیند کمی پیچیده تر از زمانی باشد که از جایگزین های سنتی مانند لامپ رشته ای استفاده می کنید. لامپ های LED با ولتاژ پایین DC کار می کنند و بنابراین نیاز به منبع تغذیه ای دارند که 120V/240 AC را به سیگنال ولتاژی که چراغ های LED استفاده می کنند تبدیل می کند، اگرچه بستگی به مکان هم دارد.

لامپ سوسو می زنند

سوسو زدن لامپ ممکن است به دلایل متفاوتی ایجاد شود. ممکن است متوجه شوید که ال ای دی شما در یک توالی ثابت چشمک می زند. به عنوان مثال، ممکن است به طور منظم در فواصل زمانی یک ثانیه چشمک بزند. اگر اینطور باشد معمولا چشمک زدن لامپ LED می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

  • سیم‌کشی اشتباه: اگر سیم نول به صورت مستقیم به لامپ وصل نشده و سیم فاز در مسیر کلید قرار نگیرد؛ ممکن است که سیم با بدنه لامپ اتصالی کرده و حالت چشمک‌زن را ایجاد کند.
  • کلیدهای چراغ‌ دار: یکی از مهم‌ترین دلایل کلیدی است که برای قطع و وصل لامپ استفاده می‌شود، اگر توجه کنید داخل بعضی از کلیدهای برق چراغ کوچکی روشن است که برای مشخص شدن جای کلید در شب است کاربرد دارد، اگر چنین کلیدهایی لامپ را قطع و وصل می‌کند برای لامپ مشکل ایجاد می‌کند و باعث چشمک زدن آن می‌شود.
  • مشکلات دیمر: لامپ ال ای دی نیاز به درایورهای الکترونیکی دارد که برق ورودی را به جریان مناسب برای لامپ تبدیل می‌کنند. اگر درایورها خراب شده یا عمر مفید آنها به پایان رسیده باشد، ممکن است لامپ نیمه روشن را نشان دهد. در این صورت، لازم است درایورها را تعمیر یا جایگزین کنید.

  • سنسور حرکتی نامناسب: اگر لامپ متصل به سنسور حرکتی چشمک میزند، برای رفع این موضوع باید از بار سنسورها کم کنید.
  • بی‌کیفیت بودن لامپ: هر چه کیفیت قطعاتی که برای تولید لامپ ال ای دی استفاده شده بهتر باشد، میزان روشنایی لامپ و نهایتاً طول عمر لامپ افزایش پیدا خواهد نمود.
  • ترانسفورماتور: اگر لامپ ال ای دی شما دارای ترانسفورماتور است، ممکن است به دلایل کیفیت ولتاژ ال ای دی و میزان ولتاژ خروجی باعث ایجاد نوسان در این قطعه و سوسو زدن لامپ شود. برای حل این مشکل باید از ترانسفورماتورهای مخصوص لامپ های ال ای دی استفاده کرد.
بیشتر بخوانید  انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

موارد ذکرشده بالا جز اصلی ترین دلایل چشمک زدن و نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی هاست.

صدای وزوز از لامپ می آید

اگر جریان ثابت نباشد، لامپ های ال ای دی ممکن است سوسو بزنند یا وزوز کنند. دلایل عدم سازگاری جریان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک دستگاه پرقدرت، مانند یک فن برقی، در همان مدار لامپ های LED خود داشته باشید، که به انرژی بسیار کمتری نیاز دارند. لامپ های LED دارای درایورهای داخلی هستند تا بتوانند ولتاژ ورودی را که به آنها وارد می شود کاهش دهند. با این حال، روشن کردن یک دستگاه پرقدرت می‌تواند باعث ایجاد موجی در مدار شود. برای حل این مشکل، بهتر است از یک برقکار برای بررسی مدار استفاده کنید.

سوئیچ دیمر LED باعث سوسو زدن و/یا وزوز آن میشود که به دلیل داشتن سوئیچ دیمر اشتباه است. ممکن است قبلاً یک سوئیچ دیمر برای لامپ های سبک قدیمی نصب کرده باشید. به این معنی که برای جایگزین های جدیدتر مانند LED مناسب نیست.

لامپ ها کم نور هستند

اگر لامپ‌های LED خود را نصب کرده‌اید و متوجه شده‌اید آن‌طور که باید روشن نیستند، چند دلیل رایج برای این مشکل وجود دارد که همه آن‌ها قابل حل هستند. نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی

علت کم نور شدن لامپ

  1. اولاً، ممکن است مشکل ناشی از منبع تغذیه نامناسب باشد. اگر ولتاژ و جریان نامی سازگار نباشد، LED ها قادر به دستیابی به حداکثر روشنایی نیستند. درایور معمولاً جزئیات مربوط به ولتاژ خروجی و همچنین سایر اطلاعات لازم را در اختیار دارد تا بتوانید ولتاژ مناسب را انتخاب کنید.
  2. دوماً سیم‌های شل می‌توانند ورودی نور را کاهش دهند. اغلب اوقات، یک برقکار می‌تواند هر گونه تعمیر و نگهداری لازم را در این مورد انجام دهد.

اگر مدتی است که چراغ های LED دارید و روشنایی آن شروع به کاهش کرده است، این کاهش نور بخشی طبیعی از روند پیری و زوال لامپ است. با افزایش سن، خروجی لومن کاهش می یابد. با این حال، مهم است که تأکید کنیم با توجه به طول عمر LED ها، که معمولاً حدود دو تا سه دهه است، به ندرت این موضوع باعث کمبود روشنایی می شود.

بیشتر بخوانید  سند بلاست و شات بلاست

لامپ به راحتی می سوزند

ممکن است متوجه شوید که LED های شما به راحتی می سوزند. یکی از دلایل اصلی سوختن لامپ این است که لامپ LED در اتصالاتی قرار داده شده اند که دارای لامپ های سنتی و قدیمی هستند. ال ای دی ها به اندازه لامپ های قدیمی گرما تولید نمی کنند و با دمای بالا دست و پنجه نرم می کنند. اگر نزدیک یا داخل یک اتصالات محصور با لامپ‌هایی هستند که وات بالایی دارند و بنابراین گرمای زیادی از خود ساطع می‌کنند، ممکن است علت خرابی لامپ‌های شما زودتر از حد انتظار باشد.

برای جلوگیری از این مشکل، باید همه لامپ ها را در یک اتصالات به یکباره تعویض کنید. با انجام این کار، می توانید احتمال گرم شدن بیش از حد را کاهش دهید و همچنین خروجی نور ثابت تری خواهید داشت.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی

مقالات مرتبط

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش