1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. ساختمان و قطعات چراغ وال واشر

ساختمان و قطعات چراغ وال واشر

558
ساختمان و قطعات چراغ وال واشر

بطور کلی وال واشر ها از چند قسمت اصلی ساخته می شود که در این مقاله قصد داریم هر کدام را به طور جداگانه ساختمان و قطعات چراغ وال واشر توضیح دهیم. اگر قصد خرید چراغ وال واشر ال ای دی را دارید خوب است اطلاعاتی در مورد این نوع چراغ داشته باشید.

۱- قطعات ال ای دی

یکی از ساختمان و قطعات چراغ وال واشر قطعات ال ای دی آن است. توان هر ال ای دی وال واشر معمولا یک وات می باشد. البته از توان های دیگر ال ای دی (مثل 3 وات) نیز می توان استفاده نمود. ولی به دلیل اینکه نوردهی ال ای دی های پاور همراه با تولید حرارت است و باید برای خنک کردن و انتقال این حرارت روش هایی را در نظر گرفت، از ال ای دی با توان بالاتر استفاده نمی گردد. چرا که هرچه توان ال ای دی بالاتر باشد، تولید حرارت آن نیز بیشتر خواهد بود.

با توجه به حجم نور تولیدی و در نظر گرفتن ابعاد نقطه تولید کننده این نور، حرارت به وجود آمده ناچیز است. ولی برای افزایش طول عمر ال ای دی، باید این حرارت را سینک کرد. برای انتقال این حرارت از هیت سینک استفاده می شود.

۲- بدنه وال واشر

هیت سینک (منتقل کننده حرارت) در چراغ وال واشرها همان بدنه وال واشر است. برای انتقال حرارت از آلومینیم استفاده می کنند که حرارت را زود به خود می گیرد و سریع هم خنک می شود. با تماس دادن بدنه آلومینیومی به سطح زیرین ال ای دی، حرارت تولید شده در چیپ LED به بیرون منتقل می شود. در وال واشر های یزد نور از آلومینیم LM-2 استفاده می شود که یکی از مرغوب ترین نوع آلومینیوم هست.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین نور دیتیلینگ خودرو

وزن بدنه و سطح آن، یک پارامتر تعیین کننده در مرغوبیت و کیفیت وال واشر می باشد. چون هرچه بدنه چراغ وال واشر سبک تر و نازک تر باشد و سطح تماس کمتری با هوا داشته باشد، حرارت بیشتر در LED می ماند و طول عمر قطعه کم می شود. تولید کنندگان اغلب برای کاهش قیمت در بازار، از بدنه سبک تر استفاده می کنند که همین امر موجب کاهش طول عمر المان می شود.

نکات اصلی در رابطه با بدنه آلومینیومی

  • هر اندازه جنس بدنه آلومینیومی بهتر باشد یعنی آلومینیوم خالصتری استفاده شود (خنک کنندگی بهتر) رنگ بدنه براق تر و سطح بدنه یک دست تر میشود .
  • رنگ بدنه باید در موازات نور حالت هفت رنگ شدن پیدا کند چرا؟ چون آلومینیوم در تماس با آب دچار خوردگی می شود (خوردگی همانا و سوراخ شدن بدنه همانا و از بین رفتن آببندی) برای جلوگیری از این حالت باید سخت کاری و آنادایز شود این آنادایز کاری روی سطح حالت ۷ رنگ شدن ایجاد می کند.
  • بدنه باید آب بندی خوبی داشته باشد. یعنی در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک به داخل والواشر مقاوم باشد. به طور کلی در این مورد باید حداقل درجه حفاظت IP65 داشته باشد یعنی در مقابل پاشش آب با زاویه 45 درجه از فاصله 2 متری بتواند مقاومت کند.
  • یک بدنه خوب باید با افزایش سطح تماس با هوا (به روشهای مختلف) به این خنک کنندگی کمک کند. وقتی سطح افزایش پیدا کند در نتیجه به طور طبیعی وزن افزایش پیدا می کند پس یک بدنه خوب وزن نسبتاً بالاتری دارد.

۳- لنز وال واشر

با توجه به پرتاب نور وال واشر ها و مصرف آن ها برای پرتاب نور بیشتر و پوشش نوری بیشتر، از لنز در مقابل LED ها استفاده می شود. کار لنز متمرکز کردن و جهت دادن به نور وال واشر است. این لنزها می توانند زوایای گوناگونی از 5 درجه تا 120 درجه و یا بیشتر داشته باشند. به طور کلی در یک وال واشر ال ای دی خطی از یک نوع لنز با یک زاویه پخش نور استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  نورپردازی خطی نما با جت لایت

در مورد کیفیت لنز، شفافیت و عدم داشتن حباب موجب مرغوبیت لنز می شود. لنز وال واشر را با استفاده از هولدر بر روی ال ای دی تثبیت می کنند. لنزها انواع گوناگونی نیز دارند؛ از جمله لنز محدب، لنز تخت، لنز مشجر و لنز یکپارچه که در آن هولدر و لنز یک تکه می باشد.

۴- درایور والواشر

در واقع آن چیزی که برق شهر را تبدیل به ولتاژ و جریان مورد نیاز ال ای دی ها می کند درایور می باشد. اهمیت درایور از ان جهت است که جریان و ولتاژ را به صورت کنترل شده و دقیق به LED منتقل کند چرا که LED دراثر کارکرد و تولید نور مقداری حرارت هم تولید می کند که همین حرارت سبب بالاتر رفتن جریان و مصرف LED می شود و این چرخه در صورتی که ادامه پیدا کند خیلی زود ال ای دی که المان اصلی تولید کننده نور است سوخته و از بین می رود.

درایورها دارای رنج توان کارکرد می باشند به عنوان مثال 1 تا 3 وات یا 15 تا 24 وات و… درمورد درایو رمهمترین نکته PFC یا اهمان راندمان یا ضریب تبدیل انرژی به توان مفید درایور می باشد که آن را به صورت درصد نمایش می دهند. راندمان درایورها می تواند مقادیر مختلفی باشد ولی درصورتی که این عدد بالاتر باشد نشانه کیفیت درایور می باشد. راندمان دایورها معمولا از 80 درصد به بالا می باشد.

با درنظرگرفتن رنج کارکرد می توان گفت که یک درایور ممکن است بتواند PFC بالاتری از آن چه بر رویش درج شده نیز داشته باشد ولی این امر سبب کاهش طول عمر درایور می شود. بیشترین چیزی که به درایور، که مستقیما با برق شهر در تماس است صدمه می زند دو فاز شدن درایور می باشد. این چهار مورد جز ساختمان و قطعات چراغ وال واشر است.

انواع وال واشر

انواع وال واشر ها که قطعات روشنایی محسوب می شوند و کاربرد های فراوانی دارند، به طور معمول شامل موارد زیر می باشد:

  1. پروژکتور وال واشر
  2. وال واشر گرد
  3. وال واشر خطی
  4. وال واشر پرچمی
  5. وال واشر رشد گیاه
  6. وال واشر آبشاری
  7. وال واشر نما
  8. وال واشر پرچمی
  9. وال واشر مولتی کالر رنگی
  10. وال واشر تک رنگ
  11. وال واشر خطی
  12. وال واشر دفنی
  13. وال واشر دی ام ایکس
بیشتر بخوانید  معرفی چند ایده برای استفاده از وال واشر
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش