1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. مزایا و معایب لامپ فلورسنت

مزایا و معایب لامپ فلورسنت

345
مزایا و معایب لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت چیست

پیش از آن که مزایا و معایب لامپ فلورسنت را بررسی کنیم ابتدا باید لامپ فلورسنت را بشناسید. این لامپ ها به دلیل خاصیتی که دارند، لامپ فلورسنت نام گذاری شده اند. Fluorescent lamp در اوایل دهه 80 میلادی به بازار عرضه شد. لامپ فلورسنت نوعی لامپ الکتریکی تخلیه شده با گاز است که حاوی بخار جیوه کم فشار و پوشش داخلی از مواد فلورسانس مانند فسفر برای تولید نور مرئی است و از آن استفاده می کند. به طور خاص، وارد کردن یک جریان الکتریکی این بخار جیوه را تحریک می کند که به نوبه خود منجر به انتشار اشعه ماوراء بنفش می شود. این نور UV باعث درخشش مواد فلورسنت می شود.

در لامپ مهتابی از جیوه مایع استفاده می شود. اما چیزی که سبب می شود این لامپ ها از خود نور تولید کنند، بخار جیوه است که در اثر تحریک این فلز به وجود آمده است. لامپ های فلورسنت مهتابی به شکل یک لوله شیشه ای و تو خالی هستند که علاوه بر جیوه، مقداری از گازهای متراکم نیز در آن وجود دارد. همچنین یک لایه فسفر که اصلی ترین نقش را در این لامپ ها برعهده دارد نیز در داخل حباب این لامپ کشیده شده است.

مزایا و معایب لامپ فلورسنت

 

توسعه لامپ‌های فلورسنت در دهه‌ های 1890 و 1900 و تجاری‌ سازی متعاقب آن‌ ها در آغاز دهه 1920 منجر به رقابت مستقیم با نوع دیگری از لامپ‌ های الکتریکی شده است: لامپ‌های رشته‌ای. با این حال، با توجه به مزایای آن ها، لامپ های فلورسنت از ابتدای دهه 1990 در مصارف مسکونی و تجاری محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

مزایا و معایب لامپ فلورسنت

شما فکر می کنید مزایا لامپ فلورسنت بیشتر است یا معایب آن؟

مزایای لامپ های فلورسنت

  • بهره وری انرژی: در مقایسه با لامپ های رشته ای، لامپ های فلورسنت می توانند همان مقدار نور یا لومن را با استفاده از انرژی ورودی کمتر تولید کنند. لوله ها و لامپ های فلورسنت درجه مسکونی و تجاری، از جمله لامپ های فلورسنت فشرده یا لامپ های CFL، می توانند 50 تا 100 لومن در هر وات تولید کنند. در همین حال، یک لامپ رشته ای معمولی 16 لومن در هر وات تولید می کند. این مزیت منجر به کاهش مصرف برق و هزینه می شود.
  • طول عمر عملیاتی بیشتر: یکی دیگر از مزایای لامپ های فلورسنت طول عمر آن هاست. یک لامپ فلورسنت معمولی 10 تا 20 برابر بیشتر از یک لامپ رشته ای دوام می آورد. به طور خاص، لامپ های فلورسنت دارای طول عمر عملیاتی 6000 تا 15000 ساعت هستند در حالی که لامپ های رشته ای تنها 1000 ساعت دارند. یکی از مزایای قابل توجه استفاده از لامپ های فلورسنت به دلیل طولانی تر بودن مدت زمان عملیاتی آنها، کاهش زمان و هزینه مرتبط با تعویض و نگهداری است.
بیشتر بخوانید  طریقه نصب وال واشر

  •  انتشار و توزیع بهتر نور: لامپ های فلورسنت منابع نور بزرگتری نسبت به لامپ های رشته ای هستند. علاوه بر این، اکثر لامپ ها یا لوله های فلورسنت به راحتی نور را پخش می کنند.  پخش نور منجر به توزیع بهتر روشنایی در یک منطقه خاص می شود. در مقابل، لامپ‌ های رشته‌ ای منابع نوری کوچک‌ تری هستند. نور منتشر نشده‌ ای تولید می‌ کنند که از تابش خیره‌ کننده و روشنایی ناهموار آشکار می‌ شود.
  •  تولید گرمای کمتر: لامپ های رشته ای گرمای بیش از حد زیادی تولید می کنند زیرا انرژی ورودی زیادی مصرف می کنند. از این رو، یکی دیگر از مزایای لامپ های فلورسنت تولید گرمای کمتر به دلیل مصرف انرژی کارآمد آن هاست. لامپ های فلورسنت معمولی مانند CFL ها 22 درصد انرژی ورودی را به نور مرئی تبدیل می کنند. در حالی که لامپ های رشته ای تنها از 5 درصد انرژی ورودی برای تولید نور مرئی استفاده می کنند و 95 درصد باقی مانده به گرما تبدیل می شود. این مزیت بیشتر به مزایای دیگری مانند راحتی و کاهش هزینه تهویه مطبوع و تهویه منتقل می شود.

معایب لامپ های فلورسنت

  • گران: لامپ های فلورسنت نسبتاً گران تر از لامپ های رشته ای هستند زیرا ساخت آنها پیچیده تر است. با این حال، با توجه به بهره وری انرژی و طول عمر، آنها به طور کلی مقرون به صرفه تر هستند. توجه داشته باشید که لامپ‌ های ال‌ ای‌ دی گران‌ تر هستند. اما انتظار می‌ رود به دلیل فرآیند های ساخت بهتر و افزایش تقاضا، قیمت آن ها نزدیک به سطح لامپ‌ های فلورسنت کاهش یابد.
  • مسائل بهداشتی و زیست محیطی: یکی از معایب قابل توجه لامپ های فلورسنت، مستعد بودن به نشت شیمیایی است که می تواند محیط را آلوده کند و بر سلامت موجودات در معرض از جمله انسان تأثیر بگذارد. شکستگی لامپ می تواند منجر به نشت مقدار کمی جیوه شود. جدا از خطرات شیمیایی، لوله های فلورسنت و لامپ های دارای بالاست مغناطیسی معمولاً سوسو می زنند. این سوسو زدن همراه با انتشار اشعه ماوراء بنفش ممکن است برای افرادی که به نور حساس هستند مشکل ساز باشد. افرادی که مبتلا به اوتیسم، صرع، سردرد مزمن، لوپوس و سرگیجه هستند.
بیشتر بخوانید  تفاوت روشنایی و سفیدی کاغذ

 

  • استهلاک لامپ: عوامل متعددی می تواند منجر به ناکارآمدی و فرسودگی لوله ها و لامپ های فلورسنت شود. یک محدودیت قابل توجه شامل فرکانس سوئیچینگ است. لامپ هایی که به طور مکرر روشن و خاموش می شوند به دلیل فرسایش سطح الکترون تابش کننده کاتدها به سرعت پیر می شوند. دمای کارکرد یکی دیگر از محدودیت های لامپ های فلورسنت است. دمای زیر انجماد ممکن است این لامپ ها را از کار بیاندازد. توجه داشته باشید که چون گرمای کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای منتشر می‌کنند، نمی‌توانند برف و یخ را ذوب کنند.
  • دیمر ناپذیر: لامپ های مبتنی بر لامپ های فلورسنت را نمی توان به سوئیچ های دیمر ساخته شده برای لامپ های رشته ای متصل کرد. این به دلیل تفاوت های فیزیکی و عملکردی بین این دو نوع چراغ برق است. بالاست های دیمر و سوئیچ های دیمر مخصوص برای تنظیم نور لوله های فلورسنت و لامپ ها مورد نیاز است.
  • تأخیر در روشن شدن: لامپ های فلورسنت و مهتابی نسبت به سایر لامپ ها به مدت زمان بیشتری جهت روشن شدن نیاز دارند. برای به حداکثر رسیدن نور این لامپ ها باید 10 الی 30 ثانیه صبر کرد.

  • جایگزین بهتری نسبت به لامپ های LED نیست: مقایسه با دیود ساطع کننده نور یا لامپ های LED محدودیت های لامپ های فلورسنت را نشان می دهد. اگرچه هر دو نوع چراغ برق نسبت به لامپ های رشته ای کار آمدتر و طول عمر بیشتری دارند، اما لامپ های LED این مزایا را به سطح دیگری می برند. به عنوان مثال، یک نوع خاص از لامپ LED ممکن است برای تولید 900 لومن به 9 وات نیاز داشته باشد. در حالی که یک CFL ممکن است برای تولید 600 لومن به 15 وات نیاز داشته باشد. لامپ های LED نیز دارای طول عمر 30000 تا 50000 ساعت هستند.

نتیجه‌ گیری

در مقایسه با لامپ‌ های رشته‌ ای، مزایا و معایب لامپ فلورسنت قابل‌ توجه هستند که حول محور بهره‌ وری انرژی و طول عمر طولانی‌ تر می‌ چرخند، که بیشتر به مقرون به صرفه بودن ترجمه می‌ شود. خرید و استفاده از لامپ های فلورسنت به صرفه تر از لامپ های رشته ای است. با این حال، معایب و محدودیت های لامپ های فلورسنت در مقایسه با لامپ های LED بیشتر قابل توجه است. لازم است بگوییم ار شما یک لامپ فلورسنت تهیه کرده اید و نیاز به تعمیر دارد؛ ما یک مقاله تحت عنوان نحوه تعمیر لامپ فلورسنت آماده کرده ایم.

بیشتر بخوانید  شار نوری چیست
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش